Vi finns till för att förbättra och förenkla för vården.

Kontakta oss
Hammarby fabriksväg 29-31, 120 30 Stockholm 010-10 10 222 info@apoex.se
Till toppen
APOEX

Läkemedelsförsörjning i Region Kronoberg

Välkommen till ApoEx och webbsidan för dig som arbetar med läkemedelsförsörjning inom Region Kronoberg. Här hittar du information om exempelvis indragningar, kvalitetsgransking, läkemedelssupport, samt blanketter för reklamationer och reservrutinsbeställningar.

OM APOEX

Apoteket för dig

ApoEx grundades 2010 i syfte att förenkla och förbättra vården. De flesta lösningar har vi tagit fram i nära dialog med våra kunder och verksamheten kännetecknas av kunddriven innovation och attityden att ingenting är omöjligt. Genom åren har tusentals vårdföretag inom privat och offentlig sektor valt ApoEx som sin strategiska partner avseende försörjning av läkemedel och förbrukningsmaterial.

Vårt beställningssystem är utvecklat speciellt för vårdbranschen så att du snabbt och enkelt kan göra dina beställningar och använda tjänster som e-recept direkt i portalen – dygnet runt.

ApoEx är certifierat och uppfyller kvalitets- och miljökraven enligt ISO 9001 och 14001 samt arbetsmiljökraven enligt OHSAS 18001.

Blanketter

Här kan du ladda ner blanketter för region Kronoberg.

ApoEx Tjänsteutbud

Här finns information om de tjänster ApoEx tillhandahåller i Region Kronoberg.

Tjänst

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Tjänst

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Tjänst

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Reklamationer

Alla fel på läkemedel ska reklameras omedelbart vid leveranstillfället. Exempel på fel är trasiga tabletter, trasig innerförpackning, partiklar i flytande läkemedel, fel på tekniska detaljer såsom spraymunstycke m.m.

Returer

Vid retur skall detta vara överenskommet med ApoEx Kalmar.
När varor skall returneras, såsom vid indragningar och reklamationer skall nedanstående rutin följas för att säkerställa korrekt returhantering samt korrekt ekonomisk transaktion kopplad till varan.

Godkännande för en retur av felbeställningar erhålls genom att kontakta Apoex farmaceut i Kalmar apokalmar@apoex.se . Om retur godkänns ska kopia på följesedel och varan skickas till ApoEx i plomberad box (orange/blå). Plomber erhålls från ApoEx. På följesedeln ska framgå att retur är godkänd av ApoEx enhetschef/orderberedande farmaceut. Alla returboxar skall vara märkta “Retur” över den ursprungliga adressetiketten.

På helkolli (kartonger) måste inte returetikett klistras på varje kolli. Det räcker med adressetikett på ett (1) kolli med hänvisning till samtliga kolli. När returen har ankommit ApoEx Kalmar bedöms den av farmaceut avseende kvalitet och om kreditering kan göras. I det fall varan skall återaktiveras ombesörjs detta av orderberedande farmaceut

Indragningar

Indragningar görs när ett läkemedel dras tillbaka från marknaden. Detta sker om ett läkemedel bedöms kunna skada eller skapa obehag för konsumenten. En indragning kan gälla en eller flera batcher eller omfatta hela produkten. Indragningens allvarlighetsgrad avseende hälsorisk klassificeras i tre klasser, där klass I anger att indragningen är allvarlig och omedelbart skall åtgärdas. Klass III anger att användning inte medför påtaglig hälsorisk.

Sker indragning klass I under helg/jourtid meddelar ApoEx ́s jourhavande farmaceut nedanstående personer i nämnd ordning på 010-101 80 56 samt berörda avdelningar bemannade helgtid.

      1. Pia Törndahl
      2. Magnus Munge

Indragning klass III: Information mailas till Läkemedelsenheten och information läggs på ApoEx hemsida. På begäran kan Regionen få en lista över beställande enheter.

KUNDSERVICE

Hur kan vi hjälpa dig?

Vanliga frågor

Mitt konto

Hur går jag tillväga för att bli kund?

För att bli kund hos ApoEx klickar du på länken “Bli kund” på startsidan och därefter fyller du i vårt kundformulär. När detta är gjort loggar du in med hjälp av Bankid för att komma in vår beställningsportal. Är du förskrivare kontrolleras din förskrivarkod innan du har möjlighet att beställa läkemedel. Välkommen som kund hos ApoEx! 

Beställa

Kan jag handla både läkemedel och förbrukningsmaterial hos er?

Hos oss handlar du enkelt både läkemedel och förbrukningsmaterial på ett och samma ställe. Eftersom vi har många av Sveriges landsting och regioner som kunder, så har vi de vanligaste läkemedlen i lager. När det gäller förbrukningsmaterial så har vi ett stort sortiment från alla stora leverantörer. Vi är dessutom leverantörsoberoende så att du själv kan välja vilka varumärken du vill beställa.

 

Kan jag som privatperson beställa hos ApoEx?

ApoEx är ett apotek för företag och vårdgivare och du som privatperson kan därför inte handla hos oss. Vi hänvisar istället till någon av Sveriges öppenvårdsapotek.

Leveranser

Kan jag välja leveransdag?

Ja, självklart kan du det. När du befinner dig i slutskedet av din beställning så har du, utöver valmöjligheten att välja leveransadress och leveransmetod, även möjlighet att välja vilken dag du vill ta emot din leverans. Valbara datum beräknas utifrån vilka varor du har lagt i varukorgen, var du befinner dig geografiskt samt vilken leveransmetod du har valt.

 

Vad finns det för stopptider för beställningar?

Lägger du en order en vardag innan kl. 13.00 och varan du beställer finns i lager kan leverans ske redan nästkommande vardag. Kylvaror kan däremot inte levereras på måndagar.

Returer och restnoteringar

Hur reklamerar jag en vara?

Du som kund hos ApoEx kan läsa mer om returer och reklamationer i vår beställningsportal. Du kan även ställa dina frågor till vår kundtjänst på 010-10 10 222.

 

Hur returnerar jag ApoEx plastbackar och material från kylleveranser?

Vid leverans i våra plastbackar via Best Transport lämnar du enkelt tillbaka tombackarna till transportören vid nästa leveranstillfälle, du behöver inte boka någon retur. Om du har en liten order kan du be transportören vänta kvar (max 3 minuter) tills du packat upp varorna och lämna tillbaka tombacken direkt tillsammans med eventuella kylemballage. 

 

Vid leverans av kylvaror via Postnord medföljer en etikett för kostnadsfri retur av den tomma kartongen. Plocka ur den medföljande returfraktsedeln och fäst den på ytterkartongen. Förslut kartongen innehållandes våra kylemballage. Därefter kan du lämna in lådan till ditt lokala postombud eller kontakta Postnord och boka kostnadsfri upphämtning på telefonnummer 0771-33 33 10.

Faktura

Varför har jag fått en arvodesfaktura från ApoEx?

Om du har fått en faktura för arvode från en veterinär så betyder det sannolikt att du har varit i kontakt med en veterinär som använder ApoEx e-recept och fått ett recept utfärdat till ditt djur. För ytterligare information om fakturan, vänligen kontakta din veterinär.

E-recept

Hur fungerar hemleverans av läkemedel?

Väljer du hemleverans av läkemedel till patient/djurägare direkt i e-receptet skickas det som varubrev till den valda adressen. Postnord avgör om brevet går att leverera till brevlåda eller inte. Visar det sig att brevet är för stort levereras det till ett ombud och patient/djurägare får hem en avi. Fakturan för läkemedlet ligger tillsammans med varan i paketet. Eventuella arvoden skickas som en separat faktura. När ett apotek expedierat ett recept och varan lämnat apoteket så går det inte att returnera (läkemedel är undantagna från ångerrätten).

För offentligt driven vård

Har du frågor angående offentligt driven vård?

Kontakta vår kundtjänst på 010 10 10 222 eller via mail till support@apoex.se

Kontakta vår kundservice

Har du frågor till oss är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss på telefonnummer 010-101 80 56 eller via mail till apokalmar@apoex.se. Vi besvarar normalt alla inkomna frågor inom 24 timmar. Har du brådskande frågor avseende din beställning bör du alltid ringa oss.

Har du frågor kopplat till ditt kundkonto, leveranser eller något annat? Svar på vanliga frågor till oss hittar du högre upp på denna sida. Läs gärna vår integritetspolicy.

Har du frågor angående upphandlingar?

Välkommen att kontakta oss på upphandling@apoex.se