Vi finns till för att förbättra och förenkla för vården.

Kontakta oss
Hammarby fabriksväg 29-31, 120 30 Stockholm 010-10 10 222 info@apoex.se
Till toppen
KUNDSERVICE

Hur kan vi hjälpa dig?

Vanliga frågor

Mitt konto

Hur går jag tillväga för att bli kund?

För att bli kund hos ApoEx klickar du på länken “Bli kund” på startsidan och därefter fyller du i vårt kundformulär. När detta är gjort loggar du in med hjälp av Bankid för att komma in vår beställningsportal. Är du förskrivare kontrolleras din förskrivarkod innan du har möjlighet att beställa läkemedel. Välkommen som kund hos ApoEx! 

Beställa

Kan jag handla både läkemedel och förbrukningsmaterial hos er?

Hos oss handlar du enkelt både läkemedel och förbrukningsmaterial på ett och samma ställe. Eftersom vi har många av Sveriges landsting och regioner som kunder, så har vi de vanligaste läkemedlen i lager. När det gäller förbrukningsmaterial så har vi ett stort sortiment från alla stora leverantörer. Vi är dessutom leverantörsoberoende så att du själv kan välja vilka varumärken du vill beställa.

 

Kan jag som privatperson beställa hos ApoEx?

ApoEx är ett apotek för företag och vårdgivare och du som privatperson kan därför inte handla hos oss. Vi hänvisar istället till någon av Sveriges öppenvårdsapotek.

 

Kan jag ändra eller ta bort redan lagd order?

När du beställer varor via ApoEx är det vår ambition att dom ska nå dig så snart som möjligt. Därför har vi mycket korta ledtider från beställningstillfället till det att din order är redo för leverans. För information om hur din order kan korrigeras, vänligen kontakta ApoEx kundtjänst på telefonnummer 010-10 10 222.

 

Varför är ett läkemedel restnoterat?

Det finns flera anledningar till varför ett läkemedel blir restnoterat, bland annat kan det bero på tillverkningen, brist på verksamt ämne eller en oväntat hög efterfrågan. Vi jobbar aktivt för att hålla koll på restnoteringar och håller löpande kontakt med leverantörer för att, i den mån det är möjligt, få information om när varan åter förväntas finnas tillgänglig. Mer information om restnoterade läkemedel går att läsa på Läkemedelsverkets hemsida. Där hittar du även aktuell lista med information angående pågående och kommande restnoteringar.

Leveranser

Kan jag välja leveransdag?

Ja, självklart kan du det. När du befinner dig i slutskedet av din beställning så har du, utöver valmöjligheten att välja leveransadress och leveransmetod, även möjlighet att välja vilken dag du vill ta emot din leverans. Valbara datum beräknas utifrån vilka varor du har lagt i varukorgen, var du befinner dig geografiskt samt vilken leveransmetod du har valt.

 

Vad finns det för stopptider för beställningar?

Lägger du en order en vardag innan kl. 13.00 och varan du beställer finns i lager kan leverans ske redan nästkommande vardag. Kylvaror kan däremot inte levereras på måndagar.

Returer och restnoteringar

Hur reklamerar jag en vara?

Du som kund hos ApoEx kan läsa mer om returer och reklamationer i vår beställningsportal. Du kan även ställa dina frågor till vår kundtjänst på 010-10 10 222.

 

Hur returnerar jag ApoEx plastbackar och material från kylleveranser?

Vid leverans i våra plastbackar via Best Transport lämnar du enkelt tillbaka tombackarna till transportören vid nästa leveranstillfälle, du behöver inte boka någon retur. Om du har en liten order kan du be transportören vänta kvar (max 3 minuter) tills du packat upp varorna och lämna tillbaka tombacken direkt tillsammans med eventuella kylemballage. 

 

Vid leverans av kylvaror via Postnord medföljer en etikett för kostnadsfri retur av den tomma kartongen. Plocka ur den medföljande returfraktsedeln och fäst den på ytterkartongen. Förslut kartongen innehållandes våra kylemballage. Därefter kan du lämna in lådan till ditt lokala postombud eller kontakta Postnord och boka kostnadsfri upphämtning på telefonnummer 0771-33 33 10.

 

Mitt paket har blivit transportskadat, vad gör jag?

Om din leverans har råkat ut för transportskada så har du möjlighet att reklamera skadade varor genom att kontakta ApoEx kundtjänst via e-post på support@apoex.se eller på telefonnummer 010-10 10 222. Ha gärna ordernummer redo tillsammans med information om skadans omfattning. Vi hjälper dig att kreditera skadade varor och du erbjuds möjligheten till fraktfri ersättningsorder.

Faktura

Varför har jag fått en arvodesfaktura från ApoEx?

Om du har fått en faktura för arvode från en veterinär så betyder det sannolikt att du har varit i kontakt med en veterinär som använder ApoEx e-recept och fått ett recept utfärdat till ditt djur. För ytterligare information om fakturan, vänligen kontakta din veterinär.

E-recept

Hur fungerar hemleverans av läkemedel?

Väljer du hemleverans av läkemedel till patient/djurägare direkt i e-receptet skickas det som varubrev till den valda adressen. Postnord avgör om brevet går att leverera till brevlåda eller inte. Visar det sig att brevet är för stort levereras det till ett ombud och patient/djurägare får hem en avi. Fakturan för läkemedlet ligger tillsammans med varan i paketet. Eventuella arvoden skickas som en separat faktura. När ett apotek expedierat ett recept och varan lämnat apoteket så går det inte att returnera (läkemedel är undantagna från ångerrätten).

För offentligt driven vård

Har du frågor angående offentligt driven vård?

Kontakta vår kundtjänst på 010 10 10 222 eller via mail till support@apoex.se

Kontakta vår kundservice

Har du frågor till oss är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss på telefonnummer 010-10 10 222 eller via mail till support@apoex.se. Vi besvarar normalt alla inkomna frågor inom 24 timmar. Har du brådskande frågor avseende din beställning bör du alltid ringa oss.

Har du frågor kopplat till ditt kundkonto, leveranser eller något annat? Svar på vanliga frågor till oss hittar du högre upp på denna sida. Läs gärna vår integritetspolicy.

Har du frågor angående upphandlingar?

Välkommen att kontakta oss på upphandling@apoex.se