Vi finns till för att förbättra och förenkla för vården.

Hammarby fabriksväg 29-31, 120 30 Stockholm 010-10 10 222 info@apoex.se

ApoEx hanterar e-verifikation av läkemedel åt regioner och privata vårdgivare enligt nytt EU-direktiv

PRESSMEDDELANDE

För att minska riskerna med förfalskade läkemedel ska alla vårdgivare och apotek i Europa kontrollera läkemedelsförpackningar mer utförligt innan utlämning. ApoEx har utvecklat en lösning för detta som vi erbjuder våra kunder som utgörs av regioner och privata vårdgivare.

EU villa minska risken att förfalskade läkemedel når patienter, något som tyvärr händer och kan få allvarliga konsekvenser. Genom ett nytt direktiv, så kallat e-verifikation, ska alla läkemedelsförpackningar kontrolleras innan utlämning till vårdgivare/patient.

ApoEx tillhandahåller idag vårdstödjande tjänster, läkemedel och relaterat förbrukningsmaterial till sju regioner och över 4000 privata vårdgivare och vi erbjuder nu dessa även tjänsten att för deras räkning utföra de moment som vårdgivare har ansvar för inom ramen för det nya EU-direktivet. Sedan ett drygt år tillbaka har vi arbetat med utveckla en process och ett anpassat IT-stöd för att säkerställa korrekt e-verifiering av läkemedel för våra kunders räkning, det vill säga validering och avregistrering av läkemedel innan överlämning till patient.

Ett flertal kunder och kedjor har redan valt ApoEx som leverantör av denna tjänst och ApoEx driftenheter utför avregistrering sedan flera veckor tillbaka. ”Det har varit ett omfattande arbete med att ta fram tjänsten till våra kunder och jag är mycket nöjd över att kunna konstatera att vi nu har driftsatt lösningen med gott resultat på samtliga driftenheter.”, säger Anitta Andersson, Driftchef Sverige på ApoEx.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta support@apoex.se

Om ApoEx

ApoEx grundades 2010 i syfte att förenkla och förbättra för vården. Sedan dess har tusentals vårdföretag inom privat och offentlig sektor valt ApoEx som sin strategiska partner för vårdstödjande tjänster samt försörjning av läkemedel och förbrukningsvaror. ApoEx har sitt huvudkontor i Stockholm, omsatte 2 miljarder kronor 2021 och har ca 600 anställda. Huvudägarna till ApoEx är Axel Johnson-koncernens investeringsbolag Novax samt de två grundarna och bröderna Jens och John Patrick Berlips.

ApoEx AB | www.apoex.se | info@apoex.se ​| +46 10 10 10 222